Защо дъвченето е толкова важно за развитието на говора и как да го стимулираме?

PuzzleCenter

 

Дъвченето и говоренето при децата са тясно свързани процеси, които често се развиват паралелно. Децата, които имат затруднения с дъвченето на твърда храна, често имат забавяне на говора и/или нарушена артикулация. В тази статия ще отговорим на въпроса защо дъвченето е толкова важно за развитието на говора. Ето каква е връзката между тях:

     Развива оралната моторика. Координация между устни, зъби, език и небце: Дъвченето и говоренето изискват          използване на мускулите в устната кухина и лицето, които отговарят за говорната продукция. Дъвчейки, децата се учат да контролират мускулите и движенията в устата си, което е важна подготовка на артикулационния апарат.

     Раздвижва езика: Дъвченето може да помогне на децата да развият своите двигателни умения в областта на език . Например, когато децата дъвчат, те могат да опитват различни движения с езика си, които са ключови за правилното произношение на звуковете.

     Учене чрез опит и грешка: Децата често използват дъвченето като начин да изследват света около тях. Те могат да дъвчат различни предмети, за да изследват техните текстури, форми и вкусове. Този опит може да допринесе за развитието на техния речник и разбиране на света.

Съветите, които даваме на родителите, за да помогнат на детето си да стимулират дъвкателните умения, включват:

     Включване на твърди храни: Твърдата консистенция (моркови, бисквити, ябълки и т.н.) дава изключително много сензорни усещания в устата. Подобно като масаж на венците, това осигурява по-голяма устойчивост и  движение на говорния апарат.

     Билатерално дъвчене: Важно е детето да премества храната, която дъвче в страничната част на устата, където се осъществява дъвкателния рефлекс. Демонстрираме му как да премества храната с помощта на езика встрани.

     Включете по-големи парчета и/или студена храна: Големите хапки или студената храна стимулират тактилните рецептори, което помага за стимулирането на дъвкателния отговор, както и подпомагат раздвижването на устата и стимулират движенията на долната челюст.

     Включване на други устни дейности в ежедневието: Духане през свирка или памучни топки по масата, поставяне смес за балончета в малко вода и издухване със сламка. Използвайте извити, огъващи се сламки, за да затрудните всмукването. Пиенето на сгъстени течности през сламка, като ябълково пюре, млечни шейкове, кисело мляко увеличава устойчивостта и помага на говорните мускули да работят по-усилено.

     Използвайте вибрация: Опитайте да използвате вибрираща четка за зъби за друг вид орално-сензорно въвеждане – потупвайте, поглаждайте и прилагайте лек натиск върху всички области на устата, включително устните, езика, бузите и венците. Вибрацията помага за “събуждането” на устата с ново, повишено ниво на сензорна стимулация.

Предложете на детето си възможност да експериментира с храната. Тези дейности не само ангажират устата, но също така осигуряват орална сензорна обратна връзка.

Ние използваме различни видове дъвкателни тренажори, с които можем да достигнем до задните кътници – това е мястото, където дъвченето  осигурява най-проприоцептивния вход към челюстта. 




Източници:                          Изготвил: логопед Ивет Николова

https://www.arktherapeutic.com/blog/10-tips-for-kids-who-need-to-chew-an-oral-sensory-diet/