Колко време продължава логопедичната терапия?

Логопедичната терапия играе ключова роля в подпомагането на деца и възрастни да преодолеят различни проблеми с комуникацията и речта. Като логопеди, родителите често ни питат колко време е необходимо за постигане на значими подобрения и какъв е примерният период на терапия за тяхното дете.

Истината е, че ни е много трудно да дадем реален отговор, започвайки от това, че всяко дете е индивидуално само по себе си и стигайки до някои фактори, които влияят на това колко дълго детето ще се нуждае от терапия. Важно е да се уточни, че децата посещават логопед по различни причини. Някои деца имат:

  •  артикулационни нарушения;
  •  фонологично разстройство;
  •  речева апраксия;
  •  езикови нарушения (затруднения с разбирането);
  •  заекване;
  •  предизвикателства с изразяване на себе си и  социалната комуникация;
  •  разстройства на неврологичното развитие, като  специфично разстройство на ученето;
  •  дефицит на вниманието;
  •  разстройство от аутистичния спектър;

  Освен това децата с една и съща диагноза могат да имат напълно различни предизвикателства. Проблемът с експресивния език на едно дете може да бъде напълно различен от проблема с експресивния език на друго дете. Ако детето има повече от един говорен или езиков проблем, изходът от терапията може да отнеме повече време.  Действителното време за артикулационната терапия също ще бъде относително заради това колко звука са нарушени. Колкото повече звукови неточности, толкова по-дълга е продължителността на посещенията.

 Фактори, които влияят на това колко дълго детето ще се    нуждае от логопедична терапия

  • Подходяща ли е честотата на посещенията?

Колкото по-често детето ви се среща с логопед, толкова по- бързо ще постигне целите си. Ако видим петгодишно дете в понеделник  и то трябва да чака цяла седмица, за да затвърди наученото, терапията се движи по-бавно. Същото дете може да бъде видяно в понеделник и сряда за четиридесет минути с по- често стимулиране и възможност за обратна връзка. Това помага на детето да премине през терапията по- бързо. Изследванията показват, че децата с апраксия на говора може да се нуждаят от терапия четири до пет пъти седмично. Често сравняваме  ходенето на логопед с тренировка. Тренировките във фитнеса веднъж седмично нямат същите предимства като по- честите тренировки.

  • Тренирате ли вкъщи?

Като терапевти знаем, че колкото повече родителите се включват в терапията, толкова по-бързо напредва тя. Трябва да знаете какви са целите на вашето дете и да работите заедно за постигането им. Следвайте насоките, дадени от вашия логопед и се опитайте да приложите стратегиите в домашна обстановка.

  • Индивидуален подход и компетентност.

Терапевтът, с когото работи вашето дете е важно да е със солидна база от знания и ниво на опит за конкретното речево, езиково или комуникативно предизвикателство, с което предстои да се  справите. Освен това е важно вашето дете да харесва този човек и това да му имате доверие. Децата работят добре с терапевти, които успяват да ангажират вниманието им. Тези фактори ще окажат влияние върху продължителността на вашата терапия. Всяко дете има уникални нужди и ниво на справяне с тях. Логопедичният план се изгражда въз основа на индивидуалната оценка, изготвена от  терапевта.

  • Продължителен процес

Важно е да се разбере, че логопедичната терапия е продължителен процес. Въпреки че, значими подобрения могат да бъдат постигнати за определен период от време, поддържането на речевите и комуникативните умения обикновено изискват постоянни усилия и практика.

Времето, необходимо за логопедичната терапия, може да варира значително в зависимост от индивидуалните потребности и обстоятелства. Важно е да има реалистично очакване за процеса и да се работи съвместно с  терапевтите за постигане на най- добрите резултати в рамките на възможностите на всеки конкретен случай.

 

Източници:                                                                                                  https://www.speechandot.com/long-will-child-speech-therapy/       https://pediatricspeech.net/post/how-long-will-my-child-be-in-speech-language-therapy/

Изготвил: Ивет Николова